...خانه ای خواهم ساخت

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

...خانه ای خواهم ساخت

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

امروز٬ ۷ آبان... روز جهانی کوروش بزرگ رو به همه دوستان تبریک می گم!   

  

به مناسبت این روز می خوام تو این پست متن منشور حقوق بشر کوروش بزرگ رو براتون بذارم.

این منشور، اولین منشور حقوق بشر در سرتاسر تاریخ و تمدن بشری است:  

 منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه چهارگوشه جهان. پسر کمبوجیه، شاه بزرگ ... نوه کوروش، شاه بزرگ ... نبیره چیش پیش، شاه بزرگ... آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گامهای مرا با شادمانی پذیرفتند. در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم، مردوک خدای بزرگ، دلهای پاک مردم بابل را متوجه من کرد... زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم. ارتش بزرگ من به آرامی وارد بابل شد. نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید. برده داری را بر انداختم، به بدبختی های آنان پایان بخشیدم. وضع داخلی بابل و جایگاههای مقدسش قلب مرا تکان داد... من فرمان دادم که هیچکس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند. مردوک خدای بزرگ از کردار من خشنود شد... او برکت و مهربانیش را ارزانی داشت. ما همگی شادمانه و در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم... من همه شهرهایی را که ویران شده بود از نو ساختم. فرمان دادم تمام نیایشگاه هایی را که بسته شده بود، بگشایند. همه خدایان این نیایشگاهها را به جاهای خود بازگرداندم. همه مردمانی را که پراکنده و آواره شده بودند، به جایگاههای خود برگرداندم و خانه های ویران آنان را آباد کردم. همچنین پیکره خدایان سومر و اکد را که نبونید بدون واهمه از خدای بزرگ به بابل آورده بود، به خشنودی مردوک خدای بزرگ و به شادی و خرمی به نیایشگاههای خودشان بازگرداندم، باشد که دلها شاد گردد. بشود که خدایانی که آنان را به جایگاههای مقدس نخستینشان بازگرداندم، هر روز در پیشگاه خدای بزرگ برایم زندگانی بلند خواستار باشند... من برای همه مردم جامعه‌ای آرام مهیا ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم. من به تمام سنتها, و ادیان بابل و اکد و سایر کشورهای زیر فرمانم، احترام می‌‌گذارم. همه ی مردم درکشورها و سرزمینهای زیر فرمان من در انتخاب دین, کار و محل زندگی آزادند. تا زمانی که من زنده ام هیچکس اجازه ندارد اموال و داراییهای دیگری را با زور تصاحب کند. اجازه نخواهم داد کسی دیگری را مجبور به انجام کار بدون دریافت مزد کند. هیچکس نباید به خاطر جرمی که اقوام یا بستگان او مرتکب شده‌اند تنبیه شود. من جلوی برده داری و برده فروشی از زن و مرد را میگیرم و کارکنان دولت من نیز چنین کنند تا زمانیکه این سنت زشت از روی زمین برچیده شود. شهرهای ویران شده در آنسوی دجله و عبادتگاههای آنها را خواهم ساخت تا ساکنین آنجا که به بردگی به بابل آورده شده‌اند بتوانند به خانه و سرزمین خود بازگردند. 

 

 

 

پ.ن۱: حتما می دونید که این منشور الان تو موزه ملیه! جای شما خالی ما به همراه دوستان هفته گذشته بازدیدی از این موزه داشتیم.  

احساس خوب و متفاوتی داشتم! اتفاقا یه بحثی هم با دوستان داشتیم که انشاالله تو پست های بعدی مطرح می کنم و خوشحال می شم از اطلاعات شما هم استفاده کنم!  

 

پ.ن.۲: مسائل مربوط به ایران باستان و ... یه مدتیه که مخصوصا  بین جوون ها خیلی به صورت افراطی حساسیت برانگیز شده و جبهه گیری های بی موردی در موردش می شه! 

هرچند که فکر می کنم با وجود یک گذشته درخشان و پر افتخار تو تاریخ کشورمون٬ داره در حقش کم لطفی می شه ولی می خواستم بگم که من این متن رو کاملا از روی ارادتی که به این شخصیت بزرگ تاریخی دارم و به دور از هرگونه تعصب گذاشتم! 

امیدوارم که شما هم مثل من از خوندنش لذت ببرید!  

نظرات 13 + ارسال نظر
لیوسا جمعه 7 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:38 ب.ظ http://memorialist.blogsky.com

زاد روزت خجسته باد ای بزرگ مرد آریایی

MOHD3 جمعه 7 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 03:07 ب.ظ

از گرگان برگشتی کادویی که واسه تولدت خریدم رو پس میاری، سالروز جهانی آقا کوروش واجب تر از تولد منه؟
کادو به درک یه تبریک میگفتی
حیف پول که واسه تو خرج بشه

یاااا بسم الله!!
اینجا چه خبره؟!!
عزیزم یکم صبر داشته باش!
می خواستم غافلگیرت کنم!
از گرگان که نمی شد!

فکر کنم اون sms که دادی قضیه در و دیوار بود نه؟!
ولی من که پاک نمی کنم!

به زودی می بینمت و خودت با پای خودت میای اینجا و به خاطر تهمت و افتراهایی که بهم زدی شرمگین و خجالت زده عذرخواهی می کنی!! :دی

در پناه حق باشی عزیزم!

سکینه جمعه 7 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 07:35 ب.ظ

سلام عزیزم
اول یه معذرت خوهی بدهکارم برای تولدت راستشو بخوای چند وقت پیش اومدم خواستم تبریک بگم اما چون خیلی دیر شده بود روم نشد و ببخشید
و دوم اینکه این روز بزرگ رو به همه ایرانی ها و ایران دوست هاتبریک میگم
و متن بسیار عالی بود و لذت بردیم
این شکلکا کجان حال نمیده بدون شکلک نظرگذاشتن که؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

به سلاام!
آفتاب از کدوم طرف در اومده...!

این چه حرفیه عزیزم! هر وقت بیای خوشحالم می کنی!

خوشحالم که خوشت اومد!

شرمنده به خدا! کمبود امکاناته دیگه! شما با همون شکلک های ابتدایی یه جوری سر کن!

به خانواده سلام برسون!

یا حق

فری(فرزانه) جمعه 7 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:43 ب.ظ

قبل از تو هزاران نفر بر روی زمین بودند رفتن
بغد از توهم هزاران نفر بر روی زمین خواهند امد
پس بدان تو نه اولین هستی و نه اخرین (کوروش کبیر )


سلام ابجی خانوم.......این روز گرام رو به شما وبه خصوص اهل خوانواده ی گرام تر تبریک عرض مینمایم!!!!!!

saeed شنبه 8 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 08:29 ق.ظ

تولدت مبارک. ایشااله ۱۲۰ سال زنده باشی. عمو سعید

وااای! سلام عموی عزیز و با معرفت!
خیلی با مرامی هاا!

خیلی خوش اومدی!

ممنونم عموی عزیزم. انشاالله جشن تولد ۱۲۰ سالگی نیکا رو جشن بگیریم!
یه عالمه دلم براش تنگ شده و یه عالمه از طرف من ببوسش!

خیلی دوست دارم!

یا حق

ع.ر.وطندوست شنبه 8 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:06 ب.ظ http://123tamam.blogsky.com

سلاام!

این روز رو به شما هم تبریک میگم!

داشتن اجدادی حق شناس و دادگر در نسلهای بعدی هم تاثیر گذاره!اینکه در اجداد ما در گذشته یگانه پرست بودند،سلیقه ما رو بالا برده که در کشورممون بهترین دین(اسلام) و بهترین مذهب(تشیع) رو داشته باشیم.این نعمتیه که خدا از گذشتگان دور به ما داده!
البته نباید این زیاده روی هم بشه که ما رو به همون 2500 سال پیش ببره!

یه چینیه به امریکایه میگفت: زمانی که ما توی فنجون چایی میخوردیم شما توی غار بودید. امریکاییه جواب میده:زمانی که ما رفتیم فضا شما هنوز داشتید توی فنجون چایی میخوردید!
یه ضرب المثل هست ک میگه:داشتم داشتم حساب نیست! دارم دارم حسابه!


نه اونطور که دینمون رو ول کنیم و بچسبیم به 4 تا پاره سنگ و یه دینی که تاریخ مصرفش تموم شده! و نه اونطور که به این شخصیت ها توهین بشه و یا کم لطفی بشه! چون مجموع این تاریخ و خدمات این شخصیتها بوده که باعث شده ما در انتخاب روش و یا دین ،یهترین باشیم!

اونهایی که اهل مطالعه در هر دو جهت هستن، اهل کم لطفی نیستن!

امیدوارم این بازدید بهتون خوش گذشته باشه! باید حسابی شلوغ باشه! توی موزه بریتانیا که هیچ کسی دور و بر این منشور نبود! هر کسی میومد یه نگاه کوچیک میکرد و میرفت!

منتظر بقیه پستها هیستیم! :)

التماس دعا

یا علی

سلام

من هم مجددا خدمتتون تبریک عرض می کنم!

درسته! باید از ویژگی ها و برتری هایی که تو گذشته اجدادیمون بوده برای به عنوان پله هایی برای بالا رفتن استفاده کنیم نه اینکه توش درجا بزنیم!

جالب بود! همین طوره!

انشاالله خدا کمکمون کنه و بصیرتمون رو بالا ببره که از ای افتخار تاریخی به نحو احسن و باری رشد بیشترمون بهره ببریم!

عالی بود!
البته الان دیگه خیلی شلوغ نیست! احتمالا اوایلش شلوغ تر بوده!
آخه اونها برون را می دیدند و خال را!‌ ما در این منشور چیزی می بینیم که اونها نمی بینن!

انشاالله! در خدمتیم!‌

محتاجیم به دعا!

یا حق

classmate یکشنبه 9 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 11:14 ق.ظ

سلام خانم عباسی
واقعا یه افتخار بزرگه داشتن همچین اسطوره هایی.
اما جا واسه افتخار خیلی زیاد هستش.
مسلمان بودنمون یه افتخار بزرگ اما فراموش شدست که باید بهش هر روز افتخار کرد به خصوص مذهب تشییع.

سلام به classmate محترم

واقعا!!

بله! حقیقتا همین طوره! اصلا یکی از دلایل بزرگ شدن و عزیز شدن پیشینیان ما همین یکتا پرست بودنشون بوده و اسلام هم که کامل شده همون دین الهیه!
و یکی از دلایل افتخار ما به گذشتگانمون همینه که اون ها هم یکتا پرست بودن و ما به شیوه کامل تر ادامه دهنده راه اون ها هستیم!

ممنون از حضورتون!

یا حق

امین یکشنبه 9 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:03 ب.ظ http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام
امروز توی اخبار شنیدم دانشگاه شما منحل شده!
واقعاً عجیب‌ترین چیزی بود که توی عمرم شنیده بودم؛ یک دانشگاه رو بدون اطلاع هیئت رئیسه و اساتید و دانشجویان یکدفعه تعطیل کردند!

می‌خواستم ازتون خواهش کنم اگه اطلاعات بیشتری دارید به ما هم بدهید، اصلاً یک پست بهش اختصاص بدید.

ممنون

سلام

اوه اوه! دست رو دلمون نذارید که...!
اگه تو خیابون دانشجویانی رو دیدید که دو تا شاخ رو سر مبارکشون رشد کرده بود اصلا تعجب نکنید و حتم داشته باشید که یه ارتباطی با دانشگاه ایران (منحل شده!!!) داره!

بله! حتما! انشاالله در اولین فرصت شما رو از حوادث و پیامد های این اتفاق تاریخی با خبر می کنیم! اون هم به صورت زنده و مستقیم!

خواهش می کنم!

یا حق

مهدیه دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 04:44 ب.ظ http://rouzegaran.blogsky.com

سلام فائزه جان

من هم امروز خبر انحلال دانشگاهتون رو شنیدم. خواهر خودمم هم رزیدنت داشنگاه ایرانه، اما فکر می کنم وضعشون از شما بهتر باشه.

مثل اینکه در مدرکتون می خوان تهران درجه دو بزنن!!

واقعا نمی دونم از این همه بی ثباتی چی بگم!! متحیرانه است این تصمیمیات!!

موفق باشی عزیزم، مواظب خودت در این اوضاع آشفته باش

سلام بر مهدیه بانوی عزیز

اا! چه سعادتی!

بله! البته در حال حاضر که وضع کل دانشگاه متشنجه و دودش تو چشم همه داره میره!‌ ولی خوب آره!! اوضاع رزیدنت ها به نسبت بهتره!
بچه های توان بخشی که مثل اسپند رو آتیش شدن!‌

حالا خدمتتون عرض می کنم!

متحیرانه!‌ شاید فراتر از این حرف ها!‌ من که نمی دونم از چه کلمه ای برای توصیف وضعیت پیش اومده استفاده کنم! فقط می دونم که خیل سردر گم هستم!

ممنونم عزیزم!‌
برای سامان گرفتن این اوضاع دعا بفرمایید!‌

یا حق

رستگار به فدی ( فرزانه) دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:25 ب.ظ

سلام فرزانه جونم

فکر کنم یادم رفته جواب کامنتت رو ثبت کنم!

در هر صورت یه نگاه دیگه به کامنتت بنداز! سوووووتی...! ؛)
بعدش می تونی دستاتو بذاری تو جیبت و سرت رو هوا کنی و سوت بزنی!! :)))

دوست دارم!

یا حق

س.ح سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:01 ق.ظ

سلاام
خوبی عزیز؟
عجب ..فکر کنم با کورش به حرفایی که میزد عمل میکرد حداقل..
ممنونم عزیز
مراقب خودت باش
یا علی

--- چهارشنبه 12 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 03:13 ب.ظ

تولدش مفارک!

سهیل چهارشنبه 3 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 11:05 ب.ظ http://daypic.blogfa.com

سلام.

عیدتون مبارک . [گل] [لبخند]

التماس دعا.

یاعلی.

سلام

عید شما هم مبارک باشه انشاالله!

محتاجیم به دعا

یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد