...خانه ای خواهم ساخت

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

...خانه ای خواهم ساخت

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

جشن مهرگان

سلام دوستان 

 مسابقه ما برنده نداشت!!! 

شاید یکم جای تاسف داشته باشه. 

حالا مهم نیست من بهتون میگم... 

۱۶ مهر ماه روز جشن مهرگان رو به همه ایرانی های مسلمون و زرتشتی و مسیحی و سایر اقلیت های مذهبی تبریک میگم. 

 

از رسوم ایرانیان باستان این بود که تو هر ماه یک روز رو به صورت سمبولیک انتخاب می کردن و اون روز رو جشن می گرفتن.اسمی هم که روی اون روز می ذاشتن بر گرفته از همون ماه بود.( مهر ==> مهرگان)  

جشن مهرگان بعد از نوروز بزرگترین جشن ایرانیان بود!  

این جشن یه اسم دیگه هم داشته. میتراکانا یعنی الهه نور و روشنی 

ایرانیان ۶ روز را به این مناسبت جشن می گرفتن که روز اول رو آمر و روز آخر رو خاصه می نامیدن. 

جشن مهرگان از سه جنبه اهمیت داشته. 

۱- تاریخی : پیروزی فریدون بر ضحاک در این تاریخ اتفاق افتاده. 

۲- نجومی : زمان اعتدال پاییزی و برداشت محصول بوده. 

۳- دینی : روز مبارزه راستی و درستی  

البته یه اعتقاد دیگه هم هست که میگه خدا در این روز به کالبد آدم و حوا روح دمیده. 

این جشن تا دوره غزنویان با شکوه برگزار می شده! 

البته هخامنشیان ۱ مهرماه رو به عنوان روز مهرگان جشن می گرفتن. 

 

متاسفانه امروز کمتر ایرانی هست که این چیزا رو بدونه.  

  

نظرات 6 + ارسال نظر
امین شنبه 18 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 12:36 ق.ظ http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام،
پس این روز رو باید به "مهرگان" خانم تبریک بگیم!

چقدر جالب، قدیمی ها خوب می دونستند که روح انسان چقدر به شادی نیاز داره و برای همین دنبال بهونه بودند برای جشن گرفتن ولی حالا ما در مراسم های شادی مون هم اشک میریزیم!


در پناه حق باشید و ایام همیشه به کام !

سلام
بله متاسفانه! تو گریه زاری دکترا داریم ولی تو شادی دیپلم ردی هستیم!
هرچند ما کوتاه نمی یایم.راهشو پیدا می کنیم. شاید یکی از همین راها زنده کردن همین فرهنگ قدیمیه
راستش من که خیلی به تاریخ و رسوم ایران باستان علاقه دارم
یا حق

ع.ر.وطن دوست شنبه 18 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 06:41 ب.ظ http://www.hekayathamchenanbaghist.blogsky.com

سلام!
عجب! نمیدونستم که امروزه!
فکر میکردم همون یک مهر باشه!روزی که جناب هخا قرار بود تشریف بیارند ایران!!:دی
یادش بخیر! ایرانیان باستان همیشه در گرفتن جشن و سرور کم نمیذاشتن!
میدنستین ایرانیا اولین کسایی بودن که تولد خودشون رو جشن میگرفتن!؟

ایرانیا خیلی چیزای دیگه رو الان نمیدونن وگرنه مناسبتهای خارجی رو جشن نمیگرفتن! مثل ولنتاین!

ممنون
یا علی

سلام
بله اصلیش ۱۶ مهره
یادش بخیر؟؟!!! یعنی شما یادتونه؟ ماشالا پس سن و سالی ازتون گذشته! :)
جدا؟ نمی دونستم.
بله! به جای ولنتاین سپندار مزگان خودمونو جشن میگرفتن.
به نظرم این وظیفه ماست که این رسوم رو زنده کنیم
یا حق

301040 شنبه 18 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 11:35 ب.ظ http://301040.blogsky.com

خنده ها برفت!

ما برشون می گردونیم!!!

س.ح یکشنبه 19 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 11:09 ق.ظ http://badbadakeabyy.persianblog.ir

سلام...
اااااا چقد حیف شد..من دیر اومدم اینجا....
به برکت وجود زردشتی هایی که دور و برمون هستن این یکی رو میدونستم..دی

خوبی شما؟؟

سلام
خوش اومدی دیر و زودش خیلی مهم نیست:)
ممنون شما خوبی؟

یاس یکشنبه 19 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 03:17 ب.ظ

سلام
اولکه دبدم نوشتی ((مسابقه ))رفتم سراغ پست قبلی ددم چه مسابقه ای حدس زدم باید یه روزی یادگار از ایران باستان باشه یادم خودت اسپندار مزگان و اولین بار بهم گفتی و دنبال یاد آوری این جور روزهایی راستیمی دونستی حسن همت یار 16 مهر اینجا بود همایش داشت شراره و سعیده بهت سلام رسوند. منتظرتم عزیزم زودتر برگرد دارم دق می کنم از تنهایی :(

سلام خوشگله
چطوری؟؟؟؟
فردا میام پیشت عزیزم
منم دلم برات تنگ شده
آره زهرا گفت اومده
کاش بودم دلم براش تنگ شده هر چی باشه به گردن ما حق داره

س-ف سه‌شنبه 21 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 08:58 ق.ظ

سلام عزیز
من نمی دونستم...
ممنون بابت اطلاع رسانی
یا علی

سلام
خواهش می کنم وظیفه بود :):)
یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد