...خانه ای خواهم ساخت

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

...خانه ای خواهم ساخت

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

دمی باسعدی شیرین سخن

دوستان خوبم سلام! 

امروز بعد مدتها یه دفعه دلم هوای حکایت های نغز و دلکش سعدی رو کرد. چند وقتی بود یادی از ارباب سخن نکرده بودم. گلستانو برداشتم و همین طوری یه صفحه رو باز کردم و شروع کردم به خوندن.تو صفحه ای که باز کردم این حکایت نوشته شده بود... 

 

یاد دارم که در ایام پیشین من و دوستی٬ چون دو بادام مغز در پوستی صحبت داشتیم.ناگاه اتفاق غیبت افتاد! پس از مدتی باز آمد و عتاب آغاز کرد که در این مدت قاصدی نفرستادی. گغتم: دریغ آمدم که دیده قاصد به جمال تو روشن گردد و من محروم...  

یار دیرینه٬مرا گو به زبان توبه مده 

که مرا توبه به شمشیر نخواهد بودن  

 

رشکم آید که کسی سیر نگه در تو کند  

باز گویم که کسی یر نخواهد بودن  

 

این حکایتم به نظرم به درد کسانی می خوره که با موسیقی و آثارش روی انسان مشکل دارن ( هرچند قصد جسارت ندارم و نظر همه دوستان قابل احترامه هرچند که قابل قبول نباشه.) جناب سعدی می فرمایند... 

 

وقتی در سفر حجاز جماعتی جوانان صاحبدل همدم من بودند و همقدم. وقت ها زمزمه ای بکردندی و عابدی در سبیل ٬ منکر حال درویشان و بی خبر از درد ایشان . تا برسیدیم به نخله بنی هلال. کودکی سیاه از حی عرب بدر آمد و آوازی برآورد که مرغ از هوا در آورد. اشتر عابد را دیدم که به رقص اندر آمد و عابد را بیانداخت و راه بیابان گرفت. گفتم: ای شیخ در حیوانی اثر کرد در تو اثر نمی کند؟! 

   

دانی چه گفت مرا آن بلبل سحری؟ 

تو خود چه آدمی کز عشق بی خبری 

 

اشتر به شعر عرب در حالتست و طرب 

گر ذوق نیست تو را٬ کژ طبع جانوری 

 

و عند هبوب الناشرات علی الحمی 

تمیل غصون و البان لا الحجر الصلد* 

 

* هنگام وزش بادها بر سبزه زار٬ به رقص و حرکت در می آیند شاخه های درخت " بان " نه سنگ سخت! 

 

نظرات 17 + ارسال نظر
ساناز پنج‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 02:32 ب.ظ http://mini-ma.blogsky.com

سلام .
ممنون از اینکه به وبلاگم سر زدید .
خوشحال میشم باز هم سر بزنید .
موافق با تبادل لینک هستین ؟‌
اگه پاسختون مثبته وبلاگ منو با اسم بگو . بخند . زندگی کن .... لینک کنید و به من هم اطلاع بدین تا با اسم دلخواه خودتون وبلاگتون رو لینک کنم .
ممنون .

سلام دوست خوبم
خواهش می کنم!
وبلاگ خوبی داری ساناز جون. حتما بازم خدمت می رسم
خوش باشی در پناه حق

امین پنج‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 08:17 ب.ظ http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام
البته استحضار دارید که موسیقی داریم تا موسیقی
به نظر من موسیقی‌های جدید کاملاً مشکل دار هستند.می‌دونید، یه جوری حس نیاز به ارتباط با خدا رو از آدم میگیره، در واقع این حس پوشش میده و آدم دیگه حس و شوق پرستش رو نداره.این تجربه شخصی منه.
به روزم، بیائید اون طرفا!

سیدامیرحسام جمعه 22 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 03:33 ب.ظ http://gharogati.blogsky.com/

سلام و
روزگار به کام.
ممنون که بهم سر زدید.
خیلی حکایت زیبایی بود!
سعدیه دیگه..!
امی عزیز گفت که موسیقی داریم تا موسیقی!!!
من امتحان کردم یه روز اتفاقی چند تایی ازین جدیدیا رو گوش دادم!! البته با دید تحلیل!!
راحت بگم، نه صدای قشنگی بود نه آهنگ خوبی و مهم تر از همه نه شعری!!
فقط یه جمله تکراری رو تکرار می کرد!!
فقط یه آهنگ تند داشت که فکر می کنم به خاطر اون خوششون میاد!!؟
اما موسیقی های عالی هم داریم: آقای افتخاری و...
توی یه مصاحبه که از آقای شهرام ناظری می خوندم، معلوم بود استاد به این جور موسیقی ها تازه علاقه ای ندارند! و نظرشون روی اساتید گذشته بود! و کارای اونا رو با ارزش میدونستن!!
بعضی موسیقی ها و آهنگ ها خیلی سبکه. آدم به درونش که نگاه می کنه می بینه که اینا ارزش ندارن.
ببخشید پر حرفی کردم.

صبح نزدیک است و ...

سلام
روزگار شما هم خوش!
خواهش می کنم!

با امین آقا و شما موافقم. موسیقی پاپ امروز که اکثر جوونا می پسندن اصلا محتوا نداره و اصلا قابل مقایسه با موسیقی غنی ایرانی و مثلا آهنگای استاد شجریان و ... نیست. روی حرف منم بیشتر با کساییه که کلا با موسیقی و آلات موسیقی و نواختن موسیقی مشکل دارن و اونو کلا حرام می دونن!
مشکل اینجاست که کسایی که اینطور در مقابل موسیقی موضع می گیرن هنوز تکلیفشونو با خودشونم روشن نکردن. مثلا بارها تو تلویزیون
دیدمکه وقتی موسیقی زنده پخش می کنن آلات موسیقی رو نشون نمی دن!!!

از نظرتون ممنونم!
یا حق

سیدامیرحسام جمعه 22 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 03:34 ب.ظ http://gharogati.blogsky.com/

راستی به روزم با:

================
نگاهی و ... عاشقی!!؟
================

خوشحال میشم نظرت رو بدونم، حتما بیا!!

صبح نزدیک است و ...

elaheh جمعه 22 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 05:58 ب.ظ

salam nazanin .halo ahval?khubi??????????az matne avalish ziad dastgiram nashod,ama dovomish kheyli jaleb bud,gar che 1 bakhsh az sheresho ghablan khunde budam.khoda vakili iran bedune sadi eyne 1 sadafe sefide tu khali bud.vaghean 1 morvarid bozorg kam dasht
b00000000000000000000000000000000000000000000s

سلام خوشگله؛)
چطوری با معرفت؟!
خوب یه حرفی زدی و سرش نموندیاااا...
مگه قرار نبود بیای پیشم؟ :(
دوست دارم!
بوس بوس

ع.ر.وطن دوست جمعه 22 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 09:42 ب.ظ http://123tamam.blogsky.com

سلام!
نشدااااا!!
اومدین با این حکایات بازار خراب ما رو کساد کنید؟ :دی

با اولیه خیلی حال کردم! یه جواب برای بی معرفتی ها ی روزمره!! برای بهانه خوبه!!:دی

به به موسیقی!! :دی
موسیقی فقط موزیک کافه ای!! :دی
عباس قادری،جواد یساری، جلال همتی!! :دی
یادش بخیر! :)

راستی! اون چیزایی که معرفی کردم تونستید گیر بیارید؟

یا علی

سلام
خواهش می کنم!
ما شاگرد شماییم:)
ازین جسارتا نمی کنیم!

ولی الان دیگه با وجود اینترنت و اس ام اس و ... دیگه این بهانه ها کارگر نیست چون دیگه قاصدی در کار نیست!!!

اسم این بزرگواران موسیقی ایران( !!! ) رو می شنوم ناخوداگاه تصویر یه پیکان جوانان آلبالویی با یه راننده جوون سبیل مشکی با شلوار پلیسه یه بلوز زرد قناری! خلاصه ته جواتی تو ذهنم میاد :)) !! ( از این قدرت تخیل خوشتون اومد؟!)

بله! همون فروشگاه بتهوون رفتم!
دستتون درد نکنه :)

سیدامیرحسام شنبه 23 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 11:16 ب.ظ http://gharogati.blogsky.com/

سلام
ممنون که تشریف آوردید.
منم از نظر خوب و صادقانه شما تشکر می کنم. واقعا خوشحال شدم!
یه توضیحاتی ذیل نظرتون گذاشتم خوشحال میشم یه سری بزنید.

صبح نزدیک است و ...

س -ف یکشنبه 24 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 09:09 ب.ظ http://swan.blogsky.com

سلام عزیزم...
خیلی قشنگ بود.لذت بردم....مخصوصا اولی اش!
منم خیلی وقت بود از جناب سعدی چیزی نخونده بودم.

سلااام
خوبی گلم؟
سعدیه دیگه!!!

خوش باشی در پناه حق

فاطمه دوشنبه 25 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 08:45 ق.ظ http://ghazal2005a.persianblog.ir

سلام فائزه جان
خوب هستی ؟ چه جالب حکایت اولی رو نشنیده بودم ولی دومی رو چرا ... تو دوران دبیرستان خوندیم ...
واقعا موسیقی داریم تا موسیقی ... چه میشه کرد که به سلیقه مردم هم نمیشه ایراد گرفت وگرنه لابد بهت میگن :" گر ذوق نیست تو را کژ طبع جانوری"

روزگارت باد شیرین ! شاد باش

سلام فاطمه عزیز

آره دیگه! هرکس سلیقه ای داره که جای خودش قابل احترامه هرچند قابل قبول نباشه!

یا حق

س.ح دوشنبه 25 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 11:03 ق.ظ

سلام سلام..
خوفی عزیزم؟

خوندن این حکایتا ادمو سر کیف میاره هااا
مرسی خشگل بود

ممنون

سلام س... عزیزم
من خوفم! تو خوفی؟ :))
باهات موافقم اساسی !!!
خواهش می کنم عزیزم
یا حق

سیدامیرحسام دوشنبه 25 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 01:40 ب.ظ http://gharogati.blogsky.com

سلامی دوباره
ببخشید ما خیلی این روزا مزاحم شما شدیم ها!!!
شرمنده یه مقدار دیر به نظرتون پاسخ دادم!!
خوشحال میشم دوباره تشریف بیارید.

صبح نزدیک است و ...

سلام
این چه حرفیه! مراحمید!
خواهش می کنم.خدمت می رسم

یا حق

جوان دوشنبه 25 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 04:41 ب.ظ http://www.zameneahu.bogfa.com

سلام...
اگرهنوزجوان مانده ای به ان معناست
که عشق را به زوایای جان صلا زده ای .
ملال پیری اگر میکشد تورا پیداست
که زیر سیلی تکرار
دست و پازده ای!

سلام
زیبا بود...
ممنون از حضورتون!
یا حق

اعظم چهارشنبه 27 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 09:24 ق.ظ http://www.sepehrabbassi.blogfa.com

عالی بود فائزه جونم

ممنون عزیزززم :) ؛)

امین چهارشنبه 27 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 11:06 ق.ظ http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام دوباره
یکی از فتواهای عجیبی که من دیدم این بود که موسیقی غیر مطرب مشکلی نداره ولی آموزش اون حرامه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با این حساب باید نسل این آدما تا چند سال دیگه منقرض بشه! اگه مرجع من همچین حکمی بده همون لحظه عوضش میکنم

سلام
متاسفانه در مورد موسیقی از این فتواهایی که شاخ آدمو در میاره زیاد می دن!!!

ع.ر.وطن دوست پنج‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 06:05 ق.ظ http://123tamam.blogsky.com

سلام!
این وبلاگ چه مشکلی میتونه داشته باشه؟! من چنتا از موهام سفید شد تا چشمم به تصویر این خونه روشن شد! :دی

راستی! منابع مورد نظر یافت شد!

یا علی

سلام
راستش نمی دونم مشکلش چیه!!! حتما پیگیری می کنم ببینم می فهمم قضیه چیه!
آقای وطن دوست خواهش می کنم بالا رفتن سنتونو سفید شدن موهاتونو گردن وبلاگ من نندازید :)) :دی

خیلی ممنون! در اسرع وقت تحویل گرفته می شه!
بازم ممنون
یا حق

امین جمعه 29 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 01:40 ب.ظ http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام
خانم رستگار جداً این وبلاگتون خیلی دیر بالا می یاد، نمیدونم من فقط مشکل دارم یا کلاً این جوریه!
به روزم

سلام
آقای امین جدا نمی دونم مشکلش چیه! :)
مثل اینکه فقط مشکل شما نیست!
حتما پیگیری می کنم

احمد شنبه 30 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 01:39 ق.ظ http://www.law666.blogfa.com

سلام وبلاگت قشنگه و بهت خسته نباشید میگم ..
امیدوارم هر روز سبزتر از قبل باشی

سلام
سلامت باشید!
ممنون
یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد