...خانه ای خواهم ساخت

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

...خانه ای خواهم ساخت

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

سلام 

از قدیم گفتن بسیار سفر باید تا پخته شود خامی!  

جای همه دوستان خالی چند روز گذشته اولین تجربه سفر دانشجویی رو با یه عالمه خاطره خوش پشت سر گذاشتم. 

عجب شهریه این شهر یزد!  

به همه دوستان پیشنهاد می کنم اگه به تاریخ کهن ایران علاقه دارن و تا به حال به این شهر نرفتن خودشونو از این سعادت محروم نکنن!  

به زودی تو یه پست یه سفرنامه مصور هم از این تجربه به یاد ماندنی براتون می ذارم. 

 

 سماع 

می دونید سماع چیه؟! 

حتما می دونید! 

جدیدا یه اطلاعات تازه ای راجع به رقص سماع تو کلاس ادبیات گرفتم که برام جالب بود. فکر کنم برای شما هم جالب باشه. امیدوارم اینطور باشه! 

راستی اگه شما هم چیز دیگه ای در این باره می دونید خوشحال می شم بشنوم...  

 

همه رقص سماع رو با مولانا می شناسن! شاید به این خاطر که مولانا همه غزلیاتشو در حال سماع سروده و هر روز سماع می کرده! زیباترین مجالس سماع توسط مولانا برگزار می شده. حتی مس کوبدن صلاح الدین زرکوب هم مولانا رو به سماع وامیداشته!!!  

شیخ ابوسعید ابی الخیر هم از عارفانی بوده که سماع می کرده. 

فقیهان با این عمل مخالفن و اون رو حرام می دونن و این شاید به این خاطره که اونا فقط ظاهر این عملو می بینن!  

حرکات موزونی که تو این عمل انجام می دن بی هدف نیست و معانی زیبایی داره. مثلا: 

چرخیدن ===> گرد جهان چرخیدن 

پای بر زمین کوبیدن ===> پای بر منیت خود کوبیدن 

دست چرخاندن ===> بی عنایتی نسبت به دنیا 

جامه پاره کردن  ===> به شکرانه دریافت های عارفانه 

نظرات 9 + ارسال نظر
لنا شنبه 30 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 09:22 ب.ظ http://1lahzeh.blogsky.com

سلام مطلبتون درباره سماع برایم خیلی جالب بود/ درباره یزد هم با نظرتان کاملا موافقم شهر بی نظیری است /راستی:
دوستان ار ÷سندتان امد/لطف در را به روم بازکنید / سر به این وب نگار هم بزنید/ مطلبی نیز سر افراز کنید/موفق باشی

سلام
به خونه خودتون خیلی خوش اومدید
خدمت می رسیم
یا حق

امین شنبه 30 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 10:47 ب.ظ http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام
استاد ادبیات ما میگفت مولانا یک شبانه روز هم سماع کرده! احتمالاً ایشون اونجا بودند،بعضی ها حرف هایی میزنندها!

سلام
الله اعلم!!!

ع.ر.وطن دوست یکشنبه 1 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:36 ق.ظ http://123tamam.blogsky.com

سلام!

توی اشعار مولانا دقیقا این حرکاتی که گفتید مشهوده!
ریتم و اهنگش متناسبه با این حرکات موزون ( بقول رسانه های ایران :دی)
یزدد شهر جالبیه! خشک بودن و یه رنگ بودنش همیشه برام زیبا بوده!
چون من توی طبیعت بیابون و کویر رو بیشتر از همه دوست دارم!

دست شما درد نکنه! مگه من چند سالمه؟! تازه 25 بهار زندگی رو دیدم ! :دی
حالا که اینطور شد جنگ اران و عراق هم میندازیم گردن وبلاگ شما!! :دی

یا علی


سلام
:)
هم طبیعت قشنگش هم آثار باستانیش واقعا محشره و تمدن ایران باستان توش غوغا می کنه!

مثل اینکه اسم خانوما بد در رفته که رو سن و سالشون حساسنا :) :دی
بابا گردن ما از مو باریکتره نکنید این کارو! :دی
یا حق

سکینه یکشنبه 1 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 09:33 ق.ظ

سلام . خوش به حالتون ما هنوز هیچ خبری نیست خوشحالم که خوش گذشته زود بیا گرگان دلمون تنگ شده راستی خبر بدی ها سلام برسون خداحفظ

سلام عزییییزم ؛)
اصل حالت چطوره؟!
ایشالا برای شما :)
میگم ما فستیوال قربان تا غدیر گذاشتیم کلا کلاسا رو تعطیل کردیم. به زودی میام :)
قربونت
در پناه حق

ابن سینا دوشنبه 2 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 10:58 ق.ظ

با سلام
از شما منورالفکر محترم تقاضا می شود از دستاورد های کلاس های مربوطه به این راحتی عبور نفرمایید و جهت تنویر جامعه فقها به بطن اعمالی چون رقص پر فیض سما تلاش لازم را مبذول نمایید.
احتمالا هر چه باشد این دوستان مفتخر به تلمذ از اساتیدی در سطح و مقام و مرتبت استاد ادبیاتتان محروم بوده اند و اصولا از بطن واقعیت این حرکات موزون به دور مانده اند.
مشعشع باشید!!

سلام
ما هرگز از هیچ مساله ای به راحتی عبور نمی کنیم!! همونطور که ملاحظه فرمودید.
ما در خدمت جامعه فقیهان عالی مرتبه هم هستیم و برای ارتقاء سطح بینش ایشان از هیچ کوششی مضایقه نخواهیم کرد!
مستدام باشی دوست گرامی

فاطمه سه‌شنبه 3 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 11:48 ق.ظ http://ghazal2005a.persianblog.ir

سلام فائزه جان

من که شهر یزد رو از دور دیدم ... یعنی متاسفانه وارد خود شهر نشدیم ... ولی دور نماش هم بسیار جالب بود ... منتظر عکس هات هستم .

آدم واقعا احساس میکنه اکثر غزلیات دیوان شمس در حال سماع سروده شده ...
این کیست این . این کیست این . شیرین و زیبا آمده / /سرمست و نعلین در بغل . در خانه ما آمده

من غلام قمرم . غیر قمر هیچ مگو // پیش من جز سخن شمع و شکر هیچ مگو

ای نوش کرده نیش را . بی خویش کن با خویش را // با خویش کن بی خویش را . چیزی بده درویش را

ای سرخوشان ای سرخوشان . آمد طرب دامن کشان // بگرفته ما زنجیر او بگرفته او دامان ما

اینها بیت هایی که الان توی ذهنمه ...وگرنه اشعار دیگه شاید حالت سماع بیشتر درش مشهود باشه

روزگارت باد شیرین !شاد باش

سلام فاطمه عزیزم
حتما به زودی زود عکسا رو می ذارم

واقعا اشعار طرب انگیزیه!
ممنونم !
در پناه حق

س-ف سه‌شنبه 3 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 03:57 ب.ظ

سلام خانوم گل!
بله بله! هم شهر یزد خوبه ٬هم مردمان شهر یزد...

پریروز یه جلسه بودم٬یه اقایی یه اهنگ رو با توجه به یکی از اشعار مولانا اهنگ سازی کرده بود و با تار می زد...
فوق العاده بود...
واقعا داشتم وارد حالت خلسه می شدم!

سلام عزیزم
بله! دقیقا! بر منکرش ؛)

به به چه شود! جای ما خالی :)

یا حق

زهرا خانوم سه‌شنبه 3 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 11:16 ب.ظ

سلام علیکم....
به جناب بوعلی بفرمایید که پیکره ی جامعه بی سواده فکره مارو هم بکنه...
راستی فائزه یه خبر من می خوام جمعه برای اولین بار در زندگی کنکوریم تو یه کلاس کنکورم غیبت کنم...
مامانت گفت می خوای بری مشهد...زیارت پیش پیش قبول و سوغاتیم که دیگه نگم جلو جم زشته خودت می دونی
خبر دیگه اینکه امروز امتحان فیزیک 100 زدمذوق مرگ شدم بعد برگم گم شد ...گویا فراش مدرسه جاروش کرده... بعدشم که جونم برات بگه تو این 5 .6 تا امتحان اخیر دیف(pb) درصدم اوله...البته قبلشم یا اول بودم یا دوم...اما الان رکورد دارم
کلا دارم جولان می دم....واسه دین و زندگیم خیلی دعا کن...می ترسم
می دونم حالت داره بهم می خوره اما من فعلنه فقط همین حرفارو داشتم که بهت بزنم
دوست دارم بوووووووووووس....منتظرتم
بای

سلام خوشگل من ؛)
خووبی؟!
دلم برات یه ذره شده
فقط من؟ مامانم نگفت خودشونم دارن از اونور میان؟! :)
مثل اینکه بالاخره دعوت ناممون امضا شد:)
تو رو دعا نکنم کیو دعا کنم؟ سوغاتی هم محفوظه عزیزم؛)

بابا یکی باید ترمرتو بکشه ها وگرنه کنکور امسال رتبه صفرم هم داریم :)) خدا به داد رقبا برسه واقعا دلم به حالشون می سوزه!
ولی نه! خوشم اومد. تازه شدی مثل خودم :) ( الان می گی بابا اعتماد به نفس!!! )
واقعا باید برای دین و زندگیت دعا کنم وگرنه اونم مثل فیزیک و ریاضی فیتیله پیچ می شه! ؛)
کی گفته حالم به هم می خوره! خاطرات سال گذشتمو جلوی چشام آوردی. یاد ایام جوانی :))
برای دیدنتون بال بال می زنم
دوست دارم!
بوس بوس

elaheh چهارشنبه 4 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 07:00 ب.ظ

salam nazanin halo ahval?khoshhalam ke hamchin matni ro az moradam molana neveshti!yeki az namad haye sonatie ma irooni ha hamin soma hast,ke motasefane alan manaye aslish taghir karde va faghat ye manie zaherio tahrif shode azash munde,shayad elate mokhalefate olama ham hamin be ghole to zaher binishoone.khosh begzare

سلام دوست جون
من توپ توپم :)
تو چطوری؟
منظورت از اینکه تحریف شده چیه؟
اگه منظورت این حرکات موزون امروزیه (رقص!) باید بگم این کلا بحثش جداس و ربطی به سماع و تحریفش نداره!
البته جسارت منو می بخشی عزیزم ؛)

دوست دارم!
یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد