...خانه ای خواهم ساخت

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

...خانه ای خواهم ساخت

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

گوش شنوا کو؟

تا چند کشی نعره که قانون خدا کو؟/ گوش شنوا کو 

آن کس که دهد گوش به عرض فقرا کو؟/ گوش شنوا کو؟  

مردم همگی مست و ملنگند به بازار/ از دین شده بیزار 

انصاف و وفا و صفت و شرم و حیا کو؟/ گوش شنوا کو؟  

در علم و ترقی همه آفاق عوض شد/ اخلاق عوض شد 

ما را به سوی علم و یقین راهنما کو؟/ گوش شنوا کو؟  

در خانه همسایه عروسی است آملا/ به به بارک الله! 

آن شاخ نباتی که شود قسمت ما کو؟/ گوش شنوا کو؟  

افکنده دو صد غلغله بر  گنبد گردون/ صوت گرامافون  

جوش علما و فقها و فضلا کو؟/ گوش شنوا کو؟  

هر گوشه بساطی ز شراب و ز قمار است/ دیگی سر بار است 

ای مسجدیان امر به معروف شما کو؟/ گوش شنوا کو؟  

پرسید یکی رحم و مروت به کجا رفت/ گفتم به هوا رفت  

مرغی که برد کاغذ ما را به هوا کو؟/ گوش شنوا کو؟  

یک نیمه ایران ز معارف همه دورند/ نیمی شل و کورند 

اندر کف کوران ستم دیده عصا کو؟/ گوش شنوا کو؟  

دیدیم به باغی فقرا دسته به دسته/ بر سبزه نشسته 

فریاد کشیدند همه اشرف ما کو؟/ گوش شنوا کو؟  

 

شرف الدین گیلانی (نسیم شمال)

نظرات 9 + ارسال نظر
زهرا جمعه 2 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 03:01 ب.ظ

خدا بیامرزش

انشاالــــــــــــــــــه :)

هیفا جمعه 2 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 03:48 ب.ظ

سلام فائزه جان!
چه شعر قشنگی... چند بارخوندمش!
یه دیوان شعر از این جناب نسیم شمال تو خونه داریم ولی من هیچ وقت کنجکاو نشده بودم برم سراغش ... لازم شد یه سربهش بزنم!
من از اون مست و ملنگش خیلی خوشم اومد :) این مصرعش هم خوب بود :" آن شاخ نباتی که شود قسمت ما کو؟" :دی
خوش باشی خانم!

سلام هیفا خانوم عزیز
آره! منم خوشم اومد
ریتم خیلی نازی هم داره! :)
واقعا کو؟! ( به پست قبلی مراجعه شود!) :)))) :دی

تو هم خوش باشی عزیزم
یا حق

ع.ر.وطن دوست جمعه 2 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:52 ب.ظ http://123tamam.blogsky.com

سلام!

چه شعر باحالی بود!!
جدی خیلی حال کردم! :)
هر کاریش که بکنی این نسیم شمال طنز رو توی کاراش جا میده!!

ممنونم
راستی! بروز کردم! میتونه جالب باشه براتون

یا علی

سلام
خوشحالم خوشتون اومد!

بله! خدمت رسیدم. بسیار جالب بود!

یا حق

هدی جمعه 2 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:28 ب.ظ

سلام فائزه جان
خیلی جالب و لذت بخش و در عین حال تاسف بار برای خودمان بود..ممنونم!
التماس دعا

سلام هدی عزیز

... طنز تلخ که می گن همینه...

محتاجیم به دعا

سیدامیرحسام جمعه 2 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:39 ب.ظ

سلام خانم رستگار

شعر خیلی قشنگیه!
قبلا از زبون یکی از بستگان شنیده بودمش.

ممنون که برامون گذاشتیدش سیوش می کنم.

دعامون کنید.

صبح نزدیک است و ...

سلام سید بزرگوار
خواهش می کنم!

محتاجیم به دعا
یا حق

س.ح یکشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 04:22 ب.ظ

پرسید یکی رحم و مروت به کجا رفت/ گفتم به هوا رفت

سلام دباره..
وای خاک علم نمیدونم چرا با دیدن این بیت یاد یه توژ دارم غلقلیه ..میزنم زمین هوا میره افتادم.. دی دی


جدا از شوخی شعر قشنگیه

سلام سعیده عزیـــــــزم

:)))))) راست می گیاااا !! خیلی باحال بود :))

elaheh دوشنبه 5 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:01 ب.ظ

فریاد کشیدند همه اشرف ما کو؟/ گوش شنوا کو؟
salam be ruye mahet nazanin.
che poste jalebi bud.khodaeesh keyf kardam.
koli keyfur shodam june to!!!
che khabar az emtehana?tamum shod?
vay faezeh koli bahat harfo dardo dele daneshgahi daram!!!
key beshe vasat tarif konam.
gushe shenava ku????!!!
movafagh bashi.
darpanahe hagh

سلام دوست جون گلم
خبری نیست جز فراق دوست! :)
منم باهات کلی حرف دارم! به زودی میام عزیززززززم ؛)
دلم برات یه ذره شده!
دوست دارم!
بوووووس

فروغ یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 05:11 ب.ظ

سلام گلم
از تاخیری که داشتم معذرت می خوام
من واقعا به مطالبی که نوشتی معتقدم
خیلی شعر جالبی نوشته بودی.
خونه خوش می گذره عزیزم؟

سلام عزیزمممم
خواهش می کنم!

خونه؟!!! داغ دلمو تازه کردی! هنوز خونه نرفتم:( یکم اینجا کار داشتم

دوست دارم!
خوش بگذره بهت!

شاهین سرپلی دوشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 09:21 ق.ظ

این شعر رو یکی از ترانه های خوان های افغانستان خوانده . خیلی قشنگ هم خوانده .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد